Spiegelapen

“No matter what names you humans give to things (said Josie the chimpanzee), we chimpanzees go right on enjoying life.  It isn’t so with humans . . .  The names you uncaged primates give things affect your attitude towards them forever after.  You lose your insight because you are always holding up a screen of language between you and the real world.” (Herschberger 1948, Adam’s Rib)

©anneberrystudio
alle foto’s: anneberrystudio

Het geven van namen, het ordenen en classificeren, is een manier om grip te krijgen. Wat vaag en onzeker is wordt helder en duidelijk, zichtbaar en meetbaar. Maar objectieve kennis, feiten en definities, kan onze blik ook beperken. Door de natuur op de snijtafel te leggen, uiteen te rafelen en in hokjes te stoppen, verlies je zicht op het geheel.

Naast wetenschap is er nog een andere, intiemere, vorm van kennis. Die niet streeft naar algemeen geldende theorieën maar juist persoonlijke ervaringen. Die eerder gevoeld dan begrepen wordt. En ook via deze vorm van kennis,  de kunst, kan de natuur, of een aspect ervan, zichtbaar gemaakt worden.

©anneberrystudio

Achter glas

Met haar fotoserie Behind Glass wil de Amerikaanse fotografe Anne Berry dieren een stem geven. Ze wil de essentie van het dier vangen en zichtbaar maken. Volgens haar zijn juist apen, vanwege hun ‘menselijke’ eigenschappen, in staat ons te herinneren aan de onscherpe grens tussen mens en dier, en aan de tijd dat de mens nog deel was van de natuur.

Anne portretteert apen in dierentuinen over de hele wereld. Ze maakt gebruik van close-ups in zwart-wit zodat de kijker niet wordt afgeleid door kleuren of details, maar het wezen van het dier voelt. Het glas scheidt onze wereld van de hunne, en verbeeldt  onze afscheiding van de natuur, maar geeft ook een inkijk in een ziel die niet zo anders is dan de onze, aldus Anne. Wij kijken in hun ogen, en zij kijken terug.

Ze hoopt dat de foto’s voor verbinding zorgen en medeleven oproepen.  Anne wil bijdragen aan natuurbescherming en bereiken dat de kijker zicht afvraagt wat de waarde en plek van deze bedreigde dieren in onze wereld is, en wat we aan het doen zijn met hun leefgebied. Voor meer informatie over het werk van Anne Berry zie haar website/facebook.

©anneberrystudio

Bespiegelingen

Behalve medeleven roepen deze indringende foto’s bij mij allerlei vragen op. Hoe zit het met ‘het wezen’ van het dier dat achter glas geplaatst is, uit zijn omgeving gehaald en beheersbaar en zichtbaar gemaakt. Verlies je de essentie, het ‘echte’ dier, niet juist door het uit zijn context te halen? Is er een essentie?

Is er naast het glas van het verblijf en de lens van de camera, ook nog sprake van ‘a screen of language’, waardoor we geen toegang hebben tot hun wereld en wij, net als zij, achter glas zitten, opgesloten in onze kunstmatige wereld? Wat zien we eigenlijk? En zij?

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.


Ik had een tweede webhuisje. Ik wil er maar één. Ik plak nu drie oude blogs van daar dus in hier. Is dit geen reisblog dan? Hm, het hoort allemaal wel bij elkaar. Grenzen, apen… Toch? :)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s